لوئیس پری، روزنامهنگار و نویسنده کتاب مجادله برانگیز «پروندهای علیه انقلاب جنسی» است. او خودش را فمینیست محافظهکار توصیف میکند. پری در این ویدئو موضع و دیدگاه خود را شرح میدهد.
ترجمه و زیرنویس:
شهاب غدیری
فهرست مطالب
لوئیس پری: آیا انقلاب جنسی نتیجه معکوس داشته است؟ (متن ویدئو)
این روایت استاندارد که انقلاب جنسی آشکارا چیز خوبی بود، در گذشته برایم کاملاً حل شده بود. فکر میکنم، ابتدا در دانشگاه به آن تردید کردم. تقریباً در آن زمان، دومینوهای کوچک شروع به سقوط کردند. گرچه انتظار نداشتم این با نوشتن کتابی به نام «پروندهای علیه انقلاب جنسی» به پایان برسد.
جملهای که من اغلب میشنوم این است: «ما نمیخواهیم به دهه ۱۹۵۰ برگردیم، میخواهیم؟» یا اگر هرگونه روایت آزادی جنسی را زیر سوال ببریم آشکارا به یاد سریال «داستان ندیمه» میافتیم. فکر نمیکنم که فقط دو گزینه داشته باشیم. فضای زیادی بین دو حد افراطی بیبندوباری کامل و دینسالاری وجود دارد.
مشکل این است که فمینیسم حامی س. ک. س. در عمل باعث توجیه تمام اعمال جنسی کاملاً توهینآمیز و واقعاً هولناک میشود و مانند نوعی ایدئولوژی میشود که تنها در انتظار توجیه هر گونه عدم تعادل قدرت در روابط جنسی است.
ما در ساختاری انگیزشی تصمیم میگیریم که مسیری با کمترین مقاومت دارد و مسیر کمترین مقاومت در حال حاضر، تمامش درباره این است که س. ک. س. کردن مانند یک مرد را آرمانی ببینیم. لازم نیست اینگونه باشد. انتخاب گزینههای متفاوت امکانپذیر است. و به نظرم، به شکل فزایندهای زنان جوان این کار را میکنند و به جنبههای منفی آزادی جنسی چشم باز میکنند.
من لوییس پری، نویسنده و روزنامهنگار هستم و کتابم «پروندهای علیه انقلاب جنسی راهنمایی برای س. ک. س. در قرن بیستویکم» نام دارد.
*
اگر به تاریخ بشر نگاه کنید روندی سینوسی در فرهنگ جنسی میبینید. به صورت متناوب، دورهای از اباحهگری و سپس دورهای از محدودیتهای بزرگتر. تفاوت انقلاب جنسی ما این است که گیر کردهایم. و دلیل گیر افتادنمان قرصها هستند. این قرصها باروری زنان را تعلیق میکنند و این کار را به گونهای انجام میدهد که زنان میتوانند کنترل کنند و این مخفی است. این بسیار ریشهای بود.
همراه با این مسئله انواع تغییرات در اقتصاد را داشتیم. چیزهایی نظیر ماشین لباسشویی، سیستم گرمایش مرکزی، مایکرویو، پوشک، تامپون و تمام چیزهایی که به زندگی مدرن شهری مربوط است و اجدادمان به آنها دسترسی نداشتند. همه اینها یعنی زنان مدرن بسیار سادهتر میتوانند مانند مردان زندگی کنند، نقشهای سنتی مردان را تقلید کنند؛ چه در حوزه زندگی حرفهای یا زندگی جنسی.
به گمانم آنچه مشاهده کردهایم این است که محرکهای جدید اجتماعی منحنی توزیع نرمال زنان را سمت منحنی توزیع نرمال مردان میکشاند؛ تشویق زنان به تقلید از رفتار جنسی مردان و به داشتن علاقه بیشتر به س. ک. س.های گاهبهگاه، به علاقه بیشتر به تماشای پ. و. ر. ن، به تمایل بیشتر به داشتن تجربههای مختلف و غیره. برای بعضی از زنان مشکلی ندارد، نتیجهاش خوب است.
برای خیلی از زنان چیزی که میشنوید گاهی اوقات نوعی احساس نامشخص از نارضایتی و اضطراب است.
ما اکنون در فرهنگ جنسیای زندگی میکنیم که زنان احساس میکنند گزینههای زیادی ندارند، به جز تقلید از رفتار جنسی مردانه.
در واقع دوره روابط جنسی گاهبهگاه به عنوان نوعی مراسم گذار دیده میشود؛ و داشتن روابط جنسی هیجانی و مشابه با مردان. این عبارتی است که در قسمت اول سریال «س. ک. س. و شهر» بیان شد. جایی که قهرمان قسمت اول با دوستپسرش س. ک. س. میکند و او کاملاً از این واقعیت آگاهی دارد که س. ک. س. او بدون احساس است. او میگوید:
متوجه شدم که انجامش دادم، کاملاً مثل یک مرد س. ک. س. کردم. در حالی [خانه او را] ترک کردم که احساس میکردم قدرتمند، توانا و به شدت سرحال هستم.
چنین چیزی انگیزهبخش در نظر گرفته میشد. و من فکر میکنم که این فرهنگ اجتماعی واقعاً در خدمت منافع زنان جوان نیست. تا زمان اختراع قرصها، س. ک. س. کردن احتمالاً یکی از پرعواقبترین کارهایی بود که شخص میتوانست انجام دهد. دوره حاملگی ۹ ماهه را دارید، زایمان خطرناک و دشوار، سالهای طولانی مراقبت از نوزاد شامل شیردهی از پستان. این برای زنان عواقب عظیمی دارد.
همانطور که به طور مشخص در چنین زمینهای قابل فهم است، زنان، گزینشیتر تکامل پیدا میکردند.
یکی از نکات کمی مجادله برانگیز کتابم فصلی درباره متفاوت بودن زنان و مردان است. واقعیت گونه ما این است که تنها نیمی از ما میتواند حامله شود و نیمه دیگر میتواند حامله کردن را انجام دهد. نیمی از جمعیت که میتواند حامله شود، همچنین کوچکتر، و به لحاظ جسمی ضعیفتر از نیمه دیگر است.
اینها دلالتهای اجتماعی شگرفی دارند. اغلب مردان میتوانند اغلب زنان را با دست به قتل برسانند، اما نه برعکس. مشت مردان به طور متوسط دو برابر بیشتر از زنان نیرو دارد. همینطور در پرس سینه دو برابر قویتر هستند و همچنین تفاوتهای روانشناختی وجود دارد.
رفتاری وجود دارد که روانشناسان «تمایل به رفتار جنسی غیر متعهدانه» مینامند. این با میل جنسی یکسان نیست [بلکه] تمایل شما به تنوع جنسی است. بنابر این کسی که رفتار جنسی غیر متعهدانه نامحدود دارد، بیشتر به مشاهده پ. و. ر. ن، تجربه با ک. ی. ن. ک.ها و س. ک. س.های گاهبهگاه تمایل دارد. در اپلیکیشینهای زوجیابی میبینید که زنان تمایل دارند گرد جذابترین مردان جمع شوند؛ ثروتمندترینها و زیباترینها.
آن مردان میتوانند هر روزِ هر هفته با زنان مختلف قرار بگذارند و این حرمسراهای دیجیتالی را تشکیل دهند. در سیستمی که عدهای ذاتاً از دیگران قویتر هستند، اگر آزادیهای بیشتری برای آنها تضمین شود این خطر وجود دارد که از چنین آزادی بیشتری برای سوء استفاده از ضعیفترها استفاده کنند. عبارتی از مورخ سوسیالیست، آر. اچ. تاونی هست که میگوید: آزادی برای اردکماهی مرگ مینوهاست.
او درباره اقتصاد صحبت میکرد، اما به نظرم ما باید فرهنگ جنسی را نیز به همین شیوه درک کنیم. کسی که روابط جنسی بدون چارچوب کمی دارد و بیشتر به تکهمسری و تعهد فکر میکند، برای همخوابی با کسی که به تازگی ملاقات کرده است، بسیار ناکامتر خواهد شد. گمان نمیکنم کسی که این ویدئو را میبیند از شنیدن این جمله تعجب کند که مردان به طور متوسط بیشتر از زنان تمایل به روابط بدون چارچوب دارند.
البته که ما هم عصیانگران فراوانی داشتیم، اما وقتی که در سطح جمعیتی صحبت میکنید، درباره میلیونها و میلیاردها نفر حرف میزنید.
ما، به تعبیر خودم، شکافی در روابط جنسی بدون چارچوب داریم. جایی که شما در سطح جمعیتی مردان فراوانتری دارید که با زنان همبستر میشوند. از سوی دیگر زنان کافی را ندارید که واقعاً بخواهند این کار را انجام دهند. این شکاف در تمایل به روابط بدون چارچوب را چگونه پر میکنید؟
فرهنگهای مختلف به راهحلهای مختلفی رسیدهاند. برای مثال، یک راهحل روسپیگری است که در آن طبقهای از زنان فقیر را دارید که رزرو شدهاند تا تمام آن انرژی مازاد مردانه را جذب کنند. من با این راه حل مخالفم. این کار لطمه سنگینی به آن زنان میزند؛ اساساً با این ایده که طبقهای از زنان برای چنین هدفی ذخیره شوند.
من همچنین فکر میکنم فرهنگ کنونی – که میبینید همه زنان تشویق میشوند تا به نحوی به استانداردهای مردانه کشانده شوند – به طور مشخص به اضطراب میانجامد. فکر میکنم اساساً یکی از ادعاهای فمینیستی این است که داشتن س. ک. س. غیر ارادی، بدتر از سرخوردگی جنسی است؛ بنابر این فکر میکنم که یک پروژه واقعاً فمینیستی نباید زنان را متقاعد کند که بیشتر مانند مردان باشند، که مانند مردان س. ک. س. کنند.
در واقع باید روی این متمرکز باشد که مردان را متقاعد کند تا مشابه زنان س. ک. س. کنند.
«پرونده علیه انقلاب جنسی» کتابی است به قلم لوئیس پری، روزنامهنگار، که از سوی انتشارات پولیتی منتشر شده است. این کتاب به موضوع س. ک. س در سده بیست و یکم میپردازد. کتلین استاک، نویسنده و استاد سابق فلسفه پیشگفتار این کتاب را نوشته است.
پری در کتابش، فمینیستهای لیبرالی را که به موضوع س. ک. س توجه میکنند با سرمایهداری مقایسه میکند (Hinsliff, 2022). او اظهار میکند ابزارهای کارآمد پیشگیری از آبستنی به مردان این مزیت را داده است که س.ک. س. را به عنوان فعالیتی تفریحی تصور کنند(Cooke, 2022).
پری با بررسی سوء استفاده از زنانی که درگیر صنعت پ.و.ر.ن.و.گرافی هستند، اظهار میکند که ایده توافق میتواند موجب پوشاندن لطمات و ارتباط بین پ.و.ر.ن.و.گرافی و رفتار جنسی خشونتآمیز شود. پری، در مورد مردان، رابطه مقطعی بین اختلال نعوظ و استفاده از پ.و.ر.ن.و.گرافی را متذکر میشود(Goldsbrough, 2023).
پری با تکیه بر تجربه کاریاش در یک «مرکز بحران تجاوز» استدلال میکند که فمینیسم لیبرال با حداقل کردن تفاوتهای جنسی، به کارهایی اشاره میکند که زنان میتوانند انجام دهند تا خطر میل به آزار جنسی را برای پیشگیری از دچار شدن به وضعیت «سرزنش قربانی» کاهش دهند(Cooke, 2022).
پری اظهار میکند که این تصورات درباره تجاوز که آن را ناشی از میل به قدرت میدانند نادرست است، در عوض او معتقد است که این رفتار را نوعی میل به ارضای جنسی ترغیب میکند. پری استدلال میکند که جنبش حامی روابط جنسی، زنان را ملزم میکند که درباره بعضی از رفتارهای جنسی نظیر ک.ی.ن.ک.ها، کارگری جنسی و انجام رفتارهای جنسی مشابه مردان اظهار نظر نکنند(Cooke, 2022).
خلاصه کتاب
کتاب از هشت فصل، به اضافه پیشگفتار و مؤخره تشکیل میشود.
فصل اول «س.ک. س را باید جدی گرفت»، استدلال میکند که آزادی جنسی تاریخی، افزون بر دادن کنترل تولید مثل به زنان، مردان علاقهمند به س.ک. س گاهبهگاه را صاحب مزیت کرد. او دو چهره هیوگ هفنر، بنیانگذار مجله پ.ل.ی بوی، و مرلین مونرو، بازیگر مشهور را مقابل هم قرار میدهد. مونرو از نخستین مدلهای او بود که گرفتار سوء استفاده در مصرف مواد مخدر شد و با خودکشی درگذشت (Perry, 2022: 16).
پیشگفتار کتاب، به مادرت گوش کن، اظهار میکند که رفتار افراد میتواند برخلاف ساختارهای انگیزشی عمل کند، در این بخش به زنان جوان توصیه میشود که به ایدئولوژیهای مغایر با اخلاقیات ساده بیاعتماد باشند، مؤخره کتاب با حمایت از روحیه شوالیهگری، به این معنا که گاهی اوقات میتوان مردان تهاجمی به لحاظ جنسی را با رفتارهای شخصیتیشان شناسایی کرد، به زنان توصیه میکند از مردانی که خشونت آنها را به لحاظ جنسی تحریک میکند، دوری کنند، اینکه کارگاههایی توافقی ارزش کمی دارند و بهتر است که از مسموم شدن در گروههای تلفیقی و اپلیکیشنها زوجیابی دوری کرد، رابطه جنسی در روابط را تا چند ماه به تعویق انداخت و تنها با مردانی این کار را انجام داد که – با قضاوت از روی شخصیتشان – میتوانند پدر خوبی شوند، و همچنین توصیه به اینکه ازدواج تکهمسری بهترین مبنا برای تربیت فرزند است (Perry, 2022: 278).
فصل دوم، «مردان و زنان متفاوت هستند»، درباره تفاوتهای جنسی و تأثیر خاص توان جسمی است، به این صورت که اغلب مردان میتوانند اغلب زنان را با دست خالی به قتل برسانند. پری عشقبازی داستان گوگل/جیمز دامور را با مجادلات کالج ایتون/ویل نولند مقایسه و با تحلیل دامور موافقت میکند که تفاوتهای جنسی در روانشناسی میتوانند نابرابری جنسیتی را تقویت کنند اما دیدگاههای نولند درباره تفاوتهای جنسی در بعضی جاها نادرست است و نشان از درک ناقص از فمینیسم دارد. پری کتاب تاریخ طبیعی تجاوز را در مقابل کتاب فمینیستی علیه اراده خودمان قرار میدهد و اظهار میکند که در تجاوز، عنصر بیولوژیکی نقش دارد (Perry, 2022: 45).
فصل سوم، «برخی از سائقهها بد هستند»، با نقل از ایدههای جاناتان هایت، روانشناس اجتماعی و گیلبرت ک. چسترتون، روزنامهنگار و فیلسوف محافظهکار، اظهار میکند که لیبرالیسم جنسی مردم را تشویق میکند که بصیرتهای اخلاقی خود را که به هنجارهای جنسی مربوط است، ترک کنند و نهادهای سنتی پیرامون روابط جنسی را بدون درکی مبتنی بر روایت پیشرفت، نادیده بگیرند.
پری در حمایت از هنجارهای سرکوب جنسی استدلال میکند. او به عنوان موارد مطالعاتی از ترک بصیرت و نهاد، توضیحاتی را درباره مسئله میل جنسی به کودکان در فرانسه ارائه میکند، از جمله حمایت تعدادی از فیلسوفان فرانسوی، نظیر سیمون دو بووار و میشل فوکو از توافق جنسی با خردسالان (Perry, 2022: 78).
فصل چهارم، «س.ک.س بدون عشق نیروبخش نیست»، درباره این موضوع بحث میکند که فمینیسم لیبرال زنان را به «داشتن س.ک.س مانند مردان» ترغیب میکند، در اینجا مجموعههای تلویزیونی مانند س.ک.س و شهر و سقوطبه عنوان نمونه ذکر میشوند. این فصل «شکاف متوسط تمایل به روابط جنسی غیرمتعهدانه» بین دو جنس را به همراه توضیحاتی از روانشناسی تکاملی نظیر آثار ان کمپبل، شواهدی تأییدکننده از تفاوت اعمال جنسی زنان و مردان همجن.سگرا و تفاوتهای جنسی در نرخ روسپیگری بررسی میکند (Perry, 2022: 112).
فصل پنجم، «توافق کافی نیست»، سویههای تهاجمی پ.و.ر.ن.و.گ.ر.ا.ف.ی. را کاوش میکند و توضیحاتی را درباره پروندههایی راجع به انتشار برخی از ویدئوهای سوء استفاده جنسی بر وبسایتهای پ.و.ر.ن. ارائه میدهد. پری با عاریت گرفتن مفهوم سرمایهداری لیمبیک (limbic capitalism) از دیوید کورترایت، که در آن شرکتها از انگیزههای سطح پایین لیمبیک برای کسب سود استفاده میکنند، به این نکته اشاره میکند که کاربران وبسایتهای پ.و.ر.ن.و.گ.ر.ا.ف.ی. ممکن است طی استفاده از این وبسایتها دچار تعارض شوند (Perry, 2022: 147).
در فصل ششم، «خشونت عشق نیست»، پری درباره این واقعیت نظر میدهد که اقلیتی از زنان به بی. دی. اس. ام. تمایل دارند، او اظهار میکند که این از تعهد مردانه و نمایش محبت به عنوان یکی از عناصر بیولوژیکی جذابیت جنسی زنان بر میخیزد. پری مفاهیم فمینیستی بی. دی. اس. ام. را بررسی میکند و با مقایسه کتاب آنجلا کارتر به نام زن سادی و ایدئولوژی پ.و.ر.ن.و.گ.ر.ا.ف.ی. و پاسخ آدریا دورکین، اظهار میکند فمینیسم لیبرال مدرن بی. دی. اس. ام. را میپذیرد، برای نمونه میتوان به اندیشههای گی رکسان اشاره کرد. پری درباره پذیرفته شدن اشکال خشونتآمیز س.ک.س و اینکه پذیرش چنین رفتارهایی میتواند منجر به هدایت زنان به روابط خشونتآمیز شود، ابراز نگرانی میکند (Perry, 2022: 175).
در فصل هفتم، «مردم، محصولات نیستند»، پری استدلال میکند که روسپیگری به طور تاریخی راهحلی برای پر کردن «شکاف تمایل به روابط غیرمتعهدانه» بوده است. شیوهای که در آن طبقهای از روسپیها، برای مردان، از جمعیت اصلی زنان جدا میشوند تا درگیر روابط جنسی کمتعهد با آنها شوند (Perry, 2022: 205).
در فصل هشتم، «ازدواج خوب است»، پری اظهار میکند، مادامی که تکهمسری مادام العمر در بسیاری از فرهنگها رایج نیست، ارزشمند است. زیرا مردان را با مجبور کردن به رفتار محترمانه برای دریافت روابط جنسی، «اهلی» میکند. پری حامی ازدواج است و به دیگران توصیه میکند که در صورت داشتن فرزند از طلاق پرهیز کنند (Perry, 2022: 242).
نقدها و نظرات
ریچل کوک، در مقالهای که گاردین منتشر کرده است، کتاب را تحریککننده توصیف میکند. او با پری درباره ازدواج مخالفت میکند زیرا معتقد است که ازدواجهای ناشاد برای کودکان بد هستند(Cooke, 2022). سوزان مور، روزنامهنگار، طی مقالهای در تلگراف اظهار میکند، به رغم مخالفت با راه حل پیشنهاد پیری، احساس میکند که او پرسشهای درستی را مطرح کرده است (Moore, 2022).
سوزان گلدبرو، طی مقالهای مروری در تایمز با تردید روی موضع پری درباره عدم لذت زنان از س.ک.س. گاهبهگاه اظهار میکند که هنجارهای تاریخی، به دلیل حاملگی و نابرابری در رضایت جنسی بین زنان و مردان که چنین عملی را انجام میدهند، میتواند یک عامل باشد Goldsbrough, 2023)).
گبی هینسلیف، طی مقالهای در نیو استیتسمن (New Statesman) بیان میکند که از نظر او راه حلهای پری نظیر عدم استفاده از پ.و.ر.ن.و.گ.ر.ا.ف.ی. و دوری از اپلیکیشنهای زوجیابی در عوض جستوجو برای ایجاد روابط با دوستانِ دوستان، متقاعدکننده نیست. او احساس میکند که پری در بحث روانشناسی، هنگام درنظر گرفتن تفاوتهای جنسیتی به شدت حامی توصیف بیولوژیکی است تا شاخصهای اجتماعی که نمونه آن را در آثار کردلیا فاین میتوان مشاهده کرد. او نتیجه میگیرد که کتاب تنشهای دیرینه بین آزادی و امنیت و لذت و شرم را در زمینه دوران امروز در نظر میگیرد، و به شکاف بین فمینیسم «آنلاین» و اندیشهها، احساسات و رفتارهای واقعی زنان در محیط خصوصی رسیدگی میکند.
منابع
Perry, Louise (2022). The case against the sexual revolution : a new guide to sex in the 21st century. Cambridge, UK. ISBN ۹۷۸-۱-۵۰۹۵-۴۹۹۹-۳. OCLC ۱۲۶۷۴۵۶۵۳۷.
Cooke, Rachel (2022-06-06). “The Case Against the Sexual Revolution by Louise Perry review – a potent, plain-speaking womanifesto”. The Guardian. ISSN ۰۲۶۱-۳۰۷۷. Retrieved ۲۰۲۳-۰۲-۱۲.
Hinsliff, Gaby (2022-06-14). “The Case Against the Sexual Revolution: liberal feminism under attack”. New Statesman. Retrieved ۲۰۲۳-۰۲-۱۲.
Goldsbrough, Susie. “The Case Against the Sexual Revolution by Louise Perry review — is hook-up culture ever good for women?”. ISSN ۰۱۴۰-۰۴۶۰. Retrieved ۲۰۲۳-۰۲-۱۲.
Moore, Suzanne (2022-05-31). “The sexual revolution has backfired on women”. The Telegraph. ISSN ۰۳۰۷-۱۲۳۵. Retrieved ۲۰۲۳-۰۲-۱۲.
عالی ممنون
سلام
به نظرتون میشه برای چاپ ترجمه این کتاب در ایران مجوز گرفت؟
با توجه به مخالفت لوئیس پری با انقلاب جنسی، نباید مشکلی بابت صدور مجوز پیدا کنه، مگر ملاحظات دیگه و یا دلبخواهانهای رو درنظر بگیرن.